収益化に関するEULAについてのQ&A

MiRmの規約変更により、EULAと日本国の法令に則った上での寄付の受取りが可能となりました。そこで、EULAのサーバー収益化に関するQ&Aを翻訳し、分かりやすくしてみました。英語→日本語 の順番で並んでいます。
なお、翻訳は分かりやすさを重視して行っているため一部正確ではない場合がありますのでご注意下さい。

Can I charge for access to my server?
Yes. How players join a server is up to you. Single entrance fees or subscriptions are both allowed.

サーバーへのアクセスに課金させることはできますか
はい。どのようにプレイヤーがサーバーに参加するかはユーザー次第です。一回の参加代の形、また購入の形のどちらも許可されています。

How often am I allowed to charge players to access my server?
You can charge players as regularly as you like. You can even charge for timed access if you think it’s the best way to monetise your server.

どれくらいの頻度でサーバーへのアクセスに対して課金させることができますか。
ユーザーが望む頻度で定期的に課金させる事ができます。ユーザーがサーバーの収益化にとって最良の方法であると考えるならば、時間を限定したアクセスに対して課金させることも可能です。

Can I charge access to a specific part of my server, such as a minigame or world?
No, you cannot charge for any part of a server. Only the access. Once on a server, all players must have the same gameplay privileges. You may make a different server which features “premium” areas, and charge for access to that server instead, but the benefits cannot carry between servers.

ミニゲームやワールドといったサーバーの特別な部分に対して課金させることができますか。
いいえ、ユーザーはサーバーの一部分に課金させることはできません。アクセスに対してのみ可能です。一度サーバーに入ったら、全てのプレイヤーが同じゲームプレイの権限を持たなければなりません。代わりに別のサーバーを用意して特別なエリアとし、それに課金させる事は可能です。ただし、それはサーバーを跨いではいけません。

Can I offer a limited trial period for all users?
Yes. So long as both trial and paying users have access to the same gameplay features during the trial, we’re cool with it.

プレイヤーに一定期間のお試し期間を提供することはできますか。
はい。お試しのプレイヤーと課金したユーザーが同じゲームプレイの要素にアクセスできるならば、素敵だと思います。

Can I give paying users priority access to my server?
Yes, but you cannot restrict gameplay elements to specific users.

課金したプレイヤーにサーバーへの優先アクセス権を与えてることはできますか。
はい。しかし、特定のプレイヤーにゲームプレイの要素を制限することはできません。

What do you mean by “hard currency” compared to “soft currency”?
Hard currency is real money or anything that can be converted into real money, including Bitcoins. Soft currency is available in-game only, and has no real-world value. The restrictions in the EULA only apply to hard currency; you may unlock things in-game with soft currency.

「ハードカレンシー」は「ソフトカレンシー」とどのような意味の違いがありますか。
ハードカレンシーは現金またはビットコインなどを含む、現金に換えることができるものです。ソフトカレンシーはゲーム内でのみ手に入れられ、現実世界での価値を持たないものです。EULAでの制限はハードカレンシーにのみ適用されます。そして、ゲーム内のものをソフトカレンシーでアンロックさせることができます。

Can I sell “kits” for hard currency if I provide a balanced alternative for non-paying users?
If the “kits” contain gameplay-affecting features they are not allowed. Gameplay balance is not relevant to the EULA. If the items included in the kit are purely cosmetic, you can charge real money/hard currency.

バランスを調整して非課金プレイヤーにも提供するならば、ハードカレンシーで「キット」を販売することはできますか。
もし「キット」がゲームプレイに影響を与える要素を含んでいるならば許可されません。ゲームプレイのバランスはEULAに関係していません。もしキットに含まれるアイテムが純粋に装飾品のみならば、現金やハードカレンシーでそれらに課金させることができます。

My server features a currency that you can earn through gameplay, but which can also be bought for hard currency. Is that OK?
Soft currencies that are earned in-game are fine, but you cannot sell in-game currency for hard currency. Hybrid/dual currency systems are not allowed.

プレイヤーがゲーム内で獲得できる通貨を、ハードカレンシーでもまた販売することはできますか。
ゲーム内で獲得できるソフトカレンシーは良いですが、ゲーム内通貨をハードカレンシーで販売することはできません。ハイブリッド、または二元的なシステムは許可されません。

Can I sell boosters, which provide faster gold gain, XP, or other in-game resources for hard currency?
No – boosters, item generators, and all other features that affect gameplay are not allowed.

ゴールド、経験値、またはその他のゲーム内資源の獲得をより早くさせるブースターアイテムをハードカレンシーで販売することはできますか。
いいえ。ブースターアイテム、アイテムジェネレータ、その他全てのゲームプレイに影響を与える要素は許可されません。

So how do I make real money from selling cosmetic items?
You can sell cosmetic items for hard currency directly or allow players to fund an “account” specific to your server. It’s up to the host of the server to decide how this works. Remember that capes are the exception to this rule – you are not allowed to give them away or sell them.

それでは、どのように装飾品を販売して収益を得ることができますか
装飾品を直接ハードカレンシーで販売する方法、もしくはサーバー限定のアカウントを作ってプレイヤーに課金させることができます。どのようなシステムにするか決めるのはユーザー次第です。ただしマントは例外であることを覚えておいて下さい。それらを頒布、または販売することは許可されていません。

Can I sell ranks on my server?
Yes. Ranks are allowed so long as any perks gained are cosmetic. Coloured names, prefixes, special hats etc. are fine.

ランクをサーバーで販売することはできますか。
ランクがもたらす効果が装飾的なものである限り、ランクは許可されます。名前の着色、称号、特別な帽子などは良いと思います。

Can users purchase something that affects the entire server, such as a temporary XP boost?
Yes, but everyone who can access the server must be able to use the feature, regardless of whether they purchased it or not.

プレイヤーに一時的な経験値ブーストなどのサーバー全体に対する効果に課金させることはできますか。
はい、しかしサーバーにアクセスできる全てのプレイヤーが、課金の有無に関わらずその要素を利用することができなければなりません。

Can I award all players with a gameplay feature if I reach a donation goal within a time period?
Yes, so long as all players receive the benefit regardless of who donated then it’s OK.

期間内に募金が集まった場合に全てのプレイヤーをゲームプレイの要素によって表彰することはできますか。
はい。募金の有無に関わらず全てのプレイヤーがその利益を受け取れるのであれば構いません。

Can I charge for access to server commands?
Yes, as long as their effects are purely cosmetic. Commands that affect gameplay, such as a command to fly, cannot be sold for hard currency.

サーバーのコマンドに課金させることはできますか。
はい。それが純粋に装飾的効果のみであるならば構いません。飛行できるようにするコマンドなど、ゲームプレイに影響を与えるコマンドはハードカレンシーで販売できません。

If all players get access to a feature such as a plot of land, can I sell access to multiple plots for hard currency?
No – that would be a gameplay affecting change, so it’s not allowed. All player who access your server must have the same gameplay features offered to them. The same rule applies to items, such as potions.

土地の区画などの要素を全てのプレイヤーにアクセスさせた上で、複数の区画をハードカレンシーで販売することができますか。
いいえ。それはゲームプレイに影響を与える変更であるので、許可されません。サーバーにアクセスする全てのプレイヤーは同じゲームプレイの要素を提供されていなければなりません。ポーション等のアイテムについても同じルールが適用されます。

How should servers deal with users who have already spent hard currency on features that affect gameplay?
Users may keep the perks they’ve paid for on the condition that the same perks are available to other players on the server (directly or purchasable using soft currency). It’s up to the server host to decide how to users for previous transactions.

どのように既にゲームプレイに影響を与える要素に対して課金したプレイヤーに対処すれば良いですか。
プレイヤーは既に課金した効果を維持することができます。そして、同じ効果を直接、またはソフトカレンシーでの購入という形で利用可能にすることができます。どのように以前の取引を補償するかはユーザー次第です。